Rozmiar czcionki: A- A A+

Wydziały

Bezpieczeństwo kąpieli w akwenach wodnych

Do jednych z największych letnich atrakcji należy spędzanie wolnego czasu nad wodą, warto wspomnieć więc o czym powinniśmy pamiętać wypoczywając nad wodą.

Nasz kraj należy do światowej czołówki, jeśli chodzi o roczną ilość utonięć. Jak podają statystyki w roku 2000 w Polsce utonęło 658 osób, z tego 40 osób w województwie pomorskim. Z danych Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (WOPR) wynika, że 82% Polaków w ogóle nie umie pływać, niska jest również nasza wiedza o zachowaniu się w środowisku wodnym.
Analizując przyczyny, miejsca i okoliczności wypadków osób kąpiących się, można stwierdzić, że znaczna część utonięć spowodowana jest kąpielą w miejscach niedozwolonych, zbytnią pewnością siebie, brawurowymi popisami a także pływaniem po spożyciu alkoholu.

Wiele wypadków na wodzie ma miejsce z powodu:

  • braku wymaganych atestów sprzętu pływającego stwierdzających ich przydatność do eksploatacji,
  • korzystania ze sprzętu w nocy bez wymaganych uprawnień, na jednostkach nieprzystosowanych do żeglugi o tej porze,
  • uprawianie żeglugi sportowej bez wymaganego sprzętu ratunkowego lub asekuracyjnego,
  • uprawiania wędkarstwa bez odpowiedniego zabezpieczenia, ze sprzętu pływającego do tego celu nieprzystosowanego.


Mając na względzie bezpieczeństwo osób wypoczywających nad wodą, WOPR wzorem lat ubiegłych ogłosił konkurs "Bezpieczne wody 2001".
W wyniku tej akcji uruchomiono 396 kąpielisk morskich i śródlądowych, zarówno gminnych, zakładowych, prywatnych oraz dla grup zorganizowanych (harcerskich, kolonijnych). Na kąpieliskach tych zatrudniono około 2000 ratowników WOPR. Na części tych akwenów funkcjonuje 48 drużyn WOPR składających się z wolontariuszy, członków WOPR (około 850 osób).
Wypoczywając nad wodą zachowaj rozsądek i umiar podczas kąpieli.

Pamiętaj!

  • Do kąpieli wybieraj zawsze miejsca bezpieczne, najlepiej na plażach strzeżonych.
  • Powoli wchodź do wody, aby przez nagłą różnicę temperatur nie doprowadzić do skurczu serca.


Nie wchodź do wody gdy:

  • jesteś bezpośrednio po jedzeniu (odczekaj przynajmniej pół godziny)
  • jesteś zmęczony i głodny,
  • piłeś alkohol,
  • jesteś rozgrzany lub spocony,
  • temperatura wody wynosi poniżej 15o,
  • jest duża fala,
  • w wodzie występują wiry,
  • dno akwenu jest zanieczyszczone,


Nie skacz do wody gdy:

  • nie znasz głębokości,
  • nie wiesz co się w niej znajduje,
  • jesteś rozgrzany (wstrząs termiczny),
  • w wodzie jest dużo pływających (kolizja)


Jeśli znajdziesz się w pobliżu tonącego i nie ma tam ratownika, pomóż mu natychmiast. Bardzo często w takim przypadku od Twojej reakcji i udzielenia mu pierwszej pomocy zależy jego życie.
Jeżeli człowiek oddycha, jednak w jego drogach oddechowych zgromadziło się sporo wody powinniśmy je udrożnić. Należy wtedy odchylić głowę niżej, niż znajduje się jego tułów. Jeśli w ustach ma wodne zielsko, powinniśmy je usunąć, aby nie spowodowało uduszenia cuconego człowieka. Ważne jest także aby nie udławił się własnym językiem. Odchylmy więc jego głowę i unieśmy żuchwę do góry. Jeżeli nie wyczuwamy u niego pulsu, konieczna jest natychmiastowa reanimacja i zastosowanie sztucznego oddychania.
Najskuteczniejszą metodą jest sztuczne oddychanie "usta–usta". Należy więc głowę ratowanego odchylić do tyłu, zatkać palcami jego nos i po wykonaniu głębokiego wdechu własnymi ustami wdmuchiwać powietrze do ust ratowanego. Unoszenie się ściany klatki piersiowej ratowanego świadczy o skuteczności sztucznego oddechu.
Następnym krokiem jest uciskanie klatki piersiowej na przemian z oddychaniem. Ucisk wywiera się pionowo w dół. Łokcie osoby ratującej powinny być wyprostowane. Cykl składa się z 2 wdechów i 15 ucisków.
W ten sposób udzielona pomoc, do czasu przyjazdu lekarza, zwiększa szansę na uratowanie czyjegoś życia.

(Zamieszczone informacje opracowano na podstawie materiałów WOPR w Gdańsku)


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

poprzednie następne