Na zdjęciu od prawej: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wiceminister Marek Grabarczyk, wojewoda Dariusz Drelich i Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu Grupy NDI SA Na zdjęciu od prawej: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wiceminister Marek Grabarczyk, wojewoda Dariusz Drelich i Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu Grupy NDI SA
| Wydrukuj

Jesteśmy już w połowie budowy przekopu. Przebiega ona zgodnie z harmonogramem. Dziękuję wszystkim, dzięki którym ta inwestycja jest możliwa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który był dziś na Mierzei Wiślanej. Towarzyszył mu Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

- Przekop Mierzei Wiślanej to szansa dla Warmii, dla Elbląga i całego regionu (…)  Koszt budowy kanału jest zbliżony do kosztu realizacji 50 km drogi szybkiego ruchu. Obecnie mamy ponad 1000 km takich dróg w budowie. Polskę stać na taką inwestycję. Co więcej, Polski nie stać na to, aby tej inwestycji nie było – podkreślił minister Adamczyk, przypominając, że o potrzebie budowy przekopu mówił już przed laty Prezydent RP Lech Kaczyński.



Budowę wizytowali również m.in. wiceministrowie:  Marek Grabarczyk (rozpoczął inwestycję) i Marcin Horała, a także dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

We wrześniu ub. r. wmurowano  kamień węgielny w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. W lutym br., wykonawca pierwszego etapu budowy rozpoczął roboty żelbetowe na śluzie. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy. Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.

Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” obejmuje:
•    budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
•    budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego
•    nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą
•    budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym (Estyjska - nazwa pochodzi od średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego. Wyboru dokonali  internauci w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - wrzesień 2020 r.)

Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.

Film Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską  -kliknij



Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga liczyć będzie ok. 23 kilometry.  Samo przejście przez Zalew Wiślany nieco ponad 10 km, podobnie po rzece Elbląg, pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.  


 


Ostatnio zmieniany: