Umowę podpisują przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni i wykonawcy. Stoją (od prawej): Dariusz Drelich, wojewoda pomorski, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski Umowę podpisują przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni i wykonawcy. Stoją (od prawej): Dariusz Drelich, wojewoda pomorski, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski
| Wydrukuj

Przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo i przystani ułatwiających dostęp do rzeki – zakłada podpisana dziś umowa na realizację drugiego etapu inwestycji. 

W uroczystości, w elbląskim kapitanacie portu  wzięli  udział:  Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk ,  Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk , Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki oraz Wiesław Pietrzykowski , dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.   
W 2019 roku wojewoda Dariusz Drelich wydał dwie decyzje zezwalające na „Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

Drugi etap
Realizacją drugiego etapu inwestycji zajmie się Budimex SA . Urząd Morski w Gdyni wybrał ofertę firmy (cena 574 mln zł, realizacja - 24 miesiące od podpisania umowy) w grudniu ub. r. Przetarg na ostatni, trzeci etap scalający całą inwestycję (roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg) ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.

Stan prac
Trwa pierwszy etap budowy. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat.  Aktualnie, na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz prowadzone są prace pogłębiające. Tworzona jest również sztuczna wyspa na  Zalewie Wiślanym (Estyjska - nazwa pochodzi od średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego. To wybór internautów w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - wrzesień 2020 r. Wyspa będzie rezerwatem dla dzikiego ptactwa). Zaawansowanie prac pierwszego etapu wynosi ponad 40%.

Nowa droga wodna
Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga liczyć będzie ok. 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany nieco ponad 10 km, podobnie po rzece Elbląg, pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.  

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańskąfilm


Ostatnio zmieniany: