Wydrukuj tę stronę
|

Budowa Publicznego Terminalu Promowego to największe przedsięwzięcie od blisko 50 lat w Porcie Gdynia. W konferencji poświęconej inwestycji uczestniczyli m.in. Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w MI, Dariusz Drelich, wojewoda pomorski, a także prezesi portu.

Inwestycja, która objęła 6 hektarów, zwiększa dostępność transportową od strony morza (zbudowano na nowo całą linię Nabrzeża Polskiego). Z terminalu mogą korzystać promy  Stena Line, ale także inni operatorzy promowi (jednostki o długości do 240 m). Lokalizacja zapewnia również połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami, czyli istotnym elementem transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. 

Promy podczas postoju przy nabrzeżu mogą korzystać z zasilania elektrycznego. Wpisuje się to w ideę tzw.” green port”. Rozwiązanie wyklucza emisję spalin co ma ogromne znaczenie dla mieszkańców Gdyni (port usytuowany jest w sąsiedztwie centrum miasta). Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju to także m.in. redukcja poziomu hałasu w porcie i na statku. Badania wykazały, że 10 godzin korzystania z zasilania w porcie przez duży statek wycieczkowy redukuje emisje CO₂ o 22 tony, tlenków azotu o 1,4 tony i tlenków siarki o 1,2 tony. To pierwszy tego typu system w Polsce (od 2020 posiada go Kalskrona, Goteborg i Sztokhom).



Budowa kosztowała ok. 292 mln zł (116.837.137,67 zł to dofinansowanie ze środków UE).
Port Gdynia obchodzący 99 urodziny - jest węzłem bazowym transeuropejskiej sieci TEN-T i portem kategorii A.  Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską Gdynia - Karlskrona.  Miejsce Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką odgrywa w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, jest jednym z 9 kluczowych Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.
Konferencja odbyła się w budynku nowego Publicznego Terminalu Promowego przy ul. Polskiej 4 w Gdyni.

 


Ostatnio zmieniany: