Rodzaj sprawy: przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu potwierdzenia czy osoba, której dotyczy wniosek, posiada lub utraciła obywatelstwo polskie.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz. 161)
Wymagane dokumenty:
- wniosek na formularzu urzędowo określonym oraz informacja dotycząca pełnomocnika do doręczeń (do pobrania poniżej)
- kserokopia aktualnego dokumentu tożsamości,
- odpisy aktów stanu cywilnego tj. aktu urodzenia, aktu małżeństwa (może zaistnieć konieczność ich umiejscowienia, jeżeli zostały sporządzone poza granicami RP),
- inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku (np. nieważny paszport polski, polska książeczka wojskowa, nieważny polski dowód osobisty, zaświadczenie o ostatnim miejscu zameldowania w Polsce z adnotacją o wydanym dowodzie osobistym, poświadczenie obywatelstwa polskiego rodzica, akty zmiany imienia bądź nazwiska, akt nabycia obywatelstwa obcego),
- jeżeli wniosek dotyczy osoby zmarłej, należy dołączyć odpis aktu zgonu; wnioskodawca musi ponadto wykazać, że posiada interes prawny do występowania o poświadczenie obywatelstwa polskiego osoby nieżyjącej (np. zobowiązanie z sądu)
- dowód wniesienia opłaty skarbowej
Opłaty: 58 złotych
Termin załatwienia sprawy:
1. Niezwłocznie, jeśli sprawa może być rozpatrzona w oparciu o dowody przedstawione przez wnioskodawcę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania.
2. Nie później niż w ciągu miesiąca – dla sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
3. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy – w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej.
Zgodnie z art. 35 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. Zgodnie z art. 36 Kpa o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 Kpa organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.
Odwołania: do Ministra Spraw Wewnętrznych, za pośrednictwem Wojewody Pomorskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Miejsce załatwienia sprawy: Wniosek składa się do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub ostatnie miejsce zamieszkania osoby, której dotyczy postępowanie. Osobiście lub za pośrednictwem poczty
Adres:
Pomorski Urząd Wojewódzki, Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Oddział ds. Obywatelstwa, Urzędów Stanu Cywilnego i Spraw Konsularnych 80-810 Gdańsk, ul. Okopowa 21/27, pokój 74, I piętro, wejście do Urzędu od strony ul. Rzeźnickiej, tel. 58 30 77 537
Godziny przyjęć interesantów:
wtorek 10:00-18:00
środa 8:00-15:00
piątek 8:00-15:00
Formularze, wnioski do pobrania: kliknij