Dyrektor

ZBIGNIEW KMIECIK

 

Zastępca dyrektora 

Roman Słowiński

 

kontaktSekretariat

pok. nr 398p
tel.: 58 307 73 22
tel.: 58 301 02 81
fax: 58 301 54 35
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


SPRAWY INFORMACYJNO - INTERWENCYJNE PROSZĘ KIEROWAĆ DO WOJEWÓDZKIEGO CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO

tel.: 58 307 72 04, 58 302 32 32 (całodobowe)
Bezpłatny tel. interwencyjny: 987


W skład Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wchodzą:
  • Oddział Bezpieczeństwa Publicznego
  • Oddział Planowania Kryzysowego
  • Oddział - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego
  • Centrum Powiadamiania Ratunkowego
  • samodzielne stanowiska pracy do spraw:
    • budżetu
    • obsługi prawnej
    • organizacyjno-administracyjnych
  •  

 


Do zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności:

  • w zakresie bezpieczeństwa publicznego:

  1. planowanie operacyjne w ramach przygotowań obronnych województwa realizowanych przez organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorców,
  2. programowanie obronne, w tym opracowywanie i nadzór nad realizacją Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Województwa Pomorskiego, Programu Doskonalenia Obrony Cywilnej Województwa Pomorskiego oraz opracowywanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych,
  3. realizacja zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym organizowanie i tworzenie systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz prowadzenie okresowych treningów tego systemu,
  4. prowadzenie ewidencji obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz planowanie i organizacja realizacji zadań w zakresie ich szczególnej ochrony,
  5. przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa,
  6. przygotowanie podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
  7. organizacja szkolenia obronnego w województwie,
  8. kontrola realizacji zadań obronnych wykonywanych przez organy samorządu terytorialnego, organy administracji zespolonej i przedsiębiorców, na których wojewoda nałożył obowiązek realizacji zadań obronnych,
  9. realizacja zadań w zakresie przygotowań do militaryzacji,
  10. przygotowanie urzędu, jednostek samorządu terytorialnego, organów administracji zespolonej województwa oraz przedsiębiorców do realizacji zadań wynikających z obowiązków wsparcia państwa - gospodarza (HNS),
  11. koordynowanie przedsięwzięć w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC),
  12. organizacja i koordynowanie prowadzenia rejestracji i kwalifikacji wojskowej na terenie województwa pomorskiego,
  13. organizacja i planowanie akcji doręczania kart powołania do czynnej służby wojskowej na terenie województwa oraz sprawowanie nadzoru nad przebiegiem akcji kurierskiej,
  14. koordynowanie na obszarze województwa działalności organów samorządu terytorialnego w zakresie planowania i nakładania świadczeń osobistych i rzeczowych,
  15. rozpatrywanie odwołań jako organ II instancji od decyzji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w sprawie nałożenia obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych,
  16. prowadzenie reklamacji od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w stosunku do pracowników urzędu,
  17. dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
  18. opracowywanie planu obrony cywilnej województwa i opiniowanie planów obrony cywilnej powiatów (miast na prawach powiatów),
  19. organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej na szczeblu województwa,
  20. przygotowanie i zapewnienie działania wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
  21. tworzenie i przygotowywanie do działań wojewódzkich jednostek organizacyjnych obrony cywilnej oraz nadzór nad tworzeniem i przygotowywaniem do działania powiatowych jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
  22. koordynacja przygotowania i organizowania ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze województwa,
  23. zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej,
  24. integracja sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno – epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych, do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji sutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska na obszarze województwa,
  25. opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej,
  26. kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych
    • za) organizowanie i prowadzenie szkoleń ratowników odbywających służbę w obronie cywilnej,
    • zb) nadzór nad przygotowywaniem i zapewnianiem niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
    • zc) ustalanie zadań i kontrolowanie ich realizacji oraz koordynowanie przedsięwzięć obrony cywilnej wykonywanych przez szefów obrony cywilnej powiatów,
    • zd) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie nadania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do wojewódzkich formacji obrony cywilnej,
    • ze) opracowywanie zbiorczych informacji za województwo dotyczących realizacji zadań z zakresu obrony cywilnej,
    • zf) uzgadnianie powiatowych planów ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
    • zg) wyposażanie i utrzymywanie wojewódzkiego magazynu przeciwpowodziowego,
    • zh) prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązków wojewody wynikających z ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
    • zi) prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązków wojewody wynikających z ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, a zwłaszcza opracowywanie i coroczna aktualizacja wojewódzkiego Planu wprowadzenia ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie pomorskim;
    • zj) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie osób i mienia;
    • zk) uzgadnianie sporządzonych przez operatorów oraz przedsiębiorstwa energetyczne planów ograniczeń w dostawie ciepła, opracowanie i prowadzenie wojewódzkiej bazy danych o przedsiębiorcach dostarczających ciepło oraz organizacja dystrybucji upoważnień do zakupu paliw stałych w sytuacji wprowadzenia ograniczeń;
  • w zakresie planowania kryzysowego:

  1. opracowywanie i aktualizowanie Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego,
  2. przygotowywanie, w oparciu o analizę zagrożeń w poszczególnych powiatach, zaleceń wojewody do Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego,
  3. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wojewodzie Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego,
  4. gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących infrastruktury krytycznej zlokalizowanej na terenie województwa,
  5. planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego,
  6. sporządzanie i aktualizowanie raportu cząstkowego o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego na potrzeby Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego,
  7. planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
  8. współpraca z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w reagowaniu na sytuacje kryzysowe,
  9. opracowywanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych,
  10. sporządzanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii chorób zakaźnych,
  11. współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
  12. realizowanie zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w rolnictwie oraz w infrastrukturze komunalnej,
  13. współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
  14. przygotowanie działań związanych z wykazem przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
  15. sprawowania nadzoru nad działalnością straży gminnych (miejskich);
  16. rozpatrywanie zażaleń na niewniesienie przez straż gminną (miejską) wniosków o ukaranie do sądu, złożonych przez osoby zawiadamiające o wykroczeniu nie będące pokrzywdzonymi;
  17. realizowanie rządowych programów poprawy bezpieczeństwa;
  18. realizowanie zadań z zakresu ratownictwa wodnego wynikających z ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych;
  19. realizowanie zadań wynikających z ustawy o działaniach antyterrorystycznych;
  20. wydawanie aktów prawa miejscowego związanych z korzystaniem i ograniczaniem korzystania z wód w sytuacjach stanów nadzwyczajnych, w tym klęsk żywiołowych,
  21. ustanawianie i znoszenie terenów ochrony bezpośredniej i pośredniej w drodze aktu prawa miejscowego, w tym wskazywanie obowiązków przy ustanawianiu takiego terenu,
  22. ustanawianie obszarów ochronnych w drodze aktu prawa miejscowego, w tym wskazywanie ograniczeń dotyczących użytkowania gruntów oraz korzystania z wód,
  23. uzgadnianie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
  24. uzgadnianie decyzji wydanych przez Wody Polskie w zakresie obniżenia piętrzenia wody lub opróżnienia zbiornika,
  25. uzgadnianie decyzji wydanych przez Wody Polskie w sprawie rozstrzygnięć w zakresie wykonywania urządzeń melioracji wodnych,
  26. współdziałanie z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w zakresie opracowywania Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego,
    • uzgadnianie z Wodami Polskimi programów planowanych inwestycji w gospodarce wodnej,
    • na wniosek Wód Polskich, przyjmowanie w drodze aktu prawa miejscowego, planu utrzymania wód,
    • wydawanie decyzji w sprawie przeniesienia własności urządzeń wodnych na rzecz właściciela wód, w przypadku wygaśnięcia lub cofnięcia pozwolenia wodnoprawnego,
    • nadzór nad działalnością Związków Spółek Wodnych,
    • ustalanie, w drodze decyzji, wysokości odszkodowania przy roszczeniach poszkodowanego – poza szkodami będącymi następstwem wykonywania pozwolenia wodnoprawnego albo dokonania zgłoszenia wodnoprawnego,
    • ustanawianie i znoszenie obwodów rybackich w drodze aktu prawa miejscowego,
    • realizowanie zadań wynikających z ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, w zakresie dokonywania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowywania planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
    • opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego z zakresu ochrony środowiska wydawanych przez organy administracji niezespolonej, w ramach uzgadniania tych aktów przez wojewodę oraz rozpatrywanie spraw skargowo wnioskowych z zakresu ochrony środowiska,
    • zorganizowanie i koordynowanie ćwiczeń oraz treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
    • współpraca z organami zespolonej administracji rządowej oraz administracji niezespolonej prowadzącymi na terenie województwa działalność w obszarze wsi i rolnictwa, organami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zajmującymi się całokształtem spraw związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich,
    • prowadzenie działalności popularyzacyjnej w zakresie bezpieczeństwa powszechnego,
    • prowadzenie bazy danych organizacji pozarządowych województwa mogących uczestniczyć w reagowaniu na sytuacje kryzysowe,
    • realizowanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania województwa do okresu zimowego,
    • prowadzenie spraw związanych z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, erozji brzegu morskiego lub przeciwdziałaniem tym zdarzeniom,
    • opracowanie i aktualizacja wojewódzkiego planu ratowania zwierząt zaolejonych,
    • współpraca z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania odpadami,
    • prowadzenie spraw określonych w kompetencji wojewody w zakresie wynikającym z postanowień ustawy Prawo Atomowe,
    • uzgadnianie planów ochrony portów morskich;
  • w zakresie działalności Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:

  1. gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze województwa, monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze województwa,
  2. dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa,
  3. zapewnienie funkcjonowania Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac,
  4. realizacja zadań stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa,
  5. planowanie użycia pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań określonych w ustawie o zarządzaniu kryzysowym,
  6. zarządzanie infrastrukturą informatyczną Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
  7. pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
  8. współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
  9. nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
  10. współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
  11. realizowanie zadań wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Biuro Wojewody w tym zakresie;
  12. realizowanie zadań wynikających z ustawy Prawo o zgromadzeniach w zakresie:
    • postępowania uproszczonego,
    • zgromadzeń cyklicznych;
  13. współpraca z Biurem Logistyki w zakresie nadzoru nad monitoringiem budynku,
  14. opracowanie i bieżąca aktualizacja procedur działania w systemie zarządzania kryzysowego,
  15. prowadzenie i nadzorowanie wykorzystania Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR) przez administrację publiczną województwa pomorskiego do ewidencjonowania zdarzeń z obszaru odpowiedzialności,
  16. prowadzenie bazy danych o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo, życie i zdrowie ludzi,
  17. pełnienie funkcji lokalnego administratora systemu (LAS) Pem-HEART SNPI OPAL,
  18. zarządzanie infrastrukturą informatyczną wydziału na potrzeby obronności państwa, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, współpraca z Wojewódzką Inspekcją Weterynaryjną, Lasami Państwowymi, Polskim Związkiem Łowieckim i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
  • w zakresie systemu powiadamiania ratunkowego:

  1. obsługa zgłoszeń alarmowych, z wyłączeniem systemów sygnalizacji pożarowej, o których mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, w tym:
    • odbiór zgłoszeń alarmowych,
    • powiązanie zgłoszeń alarmowych z danymi teleadresowymi miejsca zgłoszenia oraz jego pozycją geograficzną,
    • wybór odpowiedniej grupy podmiotów, do której są skierowane zgromadzone dane o zgłoszeniu alarmowym,
    • przekazywanie, gdy zachodzi taka potrzeba, zgromadzonych danych drogą elektroniczną z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, a w uzasadnionych przypadkach - wraz z przekierowaniem połączeń telefonicznych zgodnie z kwalifikacją zgłoszeń do podmiotów ratowniczych,
  2. wymiana danych o zgłoszeniach alarmowych przetwarzanych w systemie teleinformatycznym z podmiotami ratowniczymi lub podmiotami pomocniczymi,
  3. wprowadzanie do systemu teleinformatycznego, i ewidencjonowanie w tym systemie danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrań rozmów telefonicznych obejmujących całość zgłoszenia alarmowego, danych osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania zgłoszenia, pozycji geograficznych, informacji o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz skróconego opisu zdarzenia;
  4. wykonywanie analiz związanych z funkcjonowaniem systemu na obszarze obsługiwanym przez centrum oraz tworzenie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych,
  5. współpraca oraz wymiana informacji z centrami zarządzania kryzysowego,
  6. wymiana informacji i danych, z wyłączeniem danych osobowych i nagrań rozmów telefonicznych, z podmiotami ratowniczymi, na potrzeby analiz,
  7. podejmowanie działań mających na celu przekazanie informacji o zgłoszeniach do podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska, których numery telefoniczne nie są obsługiwane w ramach systemu.

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.