Dyrektor
ZBIGNIEW KMIECIK
Zastępca dyrektora
Roman Słowiński
Sekretariat
pok. nr 398p
tel.: 58 307 73 22
tel.: 58 301 02 81
fax: 58 301 54 35
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
SPRAWY INFORMACYJNO - INTERWENCYJNE PROSZĘ KIEROWAĆ DO WOJEWÓDZKIEGO CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
tel.: 58 307 72 04, 58 302 32 32 (całodobowe)
Bezpłatny tel. interwencyjny: 987
W skład Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wchodzą:
- Oddział Bezpieczeństwa Publicznego
- Oddział Planowania Kryzysowego
- Oddział - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego
- Centrum Powiadamiania Ratunkowego
- samodzielne stanowiska pracy do spraw:
- budżetu
- obsługi prawnej
- organizacyjno-administracyjnych
-
Do zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności:
w zakresie bezpieczeństwa publicznego:
- planowanie operacyjne w ramach przygotowań obronnych województwa realizowanych przez organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorców,
- programowanie obronne, w tym opracowywanie i nadzór nad realizacją Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Województwa Pomorskiego, Programu Doskonalenia Obrony Cywilnej Województwa Pomorskiego oraz opracowywanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych,
- realizacja zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym organizowanie i tworzenie systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz prowadzenie okresowych treningów tego systemu,
- prowadzenie ewidencji obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz planowanie i organizacja realizacji zadań w zakresie ich szczególnej ochrony,
- przygotowanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa,
- przygotowanie podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
- organizacja szkolenia obronnego w województwie,
- kontrola realizacji zadań obronnych wykonywanych przez organy samorządu terytorialnego, organy administracji zespolonej i przedsiębiorców, na których wojewoda nałożył obowiązek realizacji zadań obronnych,
- realizacja zadań w zakresie przygotowań do militaryzacji,
- przygotowanie urzędu, jednostek samorządu terytorialnego, organów administracji zespolonej województwa oraz przedsiębiorców do realizacji zadań wynikających z obowiązków wsparcia państwa - gospodarza (HNS),
- koordynowanie przedsięwzięć w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC),
- organizacja i koordynowanie prowadzenia rejestracji i kwalifikacji wojskowej na terenie województwa pomorskiego,
- organizacja i planowanie akcji doręczania kart powołania do czynnej służby wojskowej na terenie województwa oraz sprawowanie nadzoru nad przebiegiem akcji kurierskiej,
- koordynowanie na obszarze województwa działalności organów samorządu terytorialnego w zakresie planowania i nakładania świadczeń osobistych i rzeczowych,
- rozpatrywanie odwołań jako organ II instancji od decyzji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w sprawie nałożenia obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych,
- prowadzenie reklamacji od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w stosunku do pracowników urzędu,
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
- opracowywanie planu obrony cywilnej województwa i opiniowanie planów obrony cywilnej powiatów (miast na prawach powiatów),
- organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej na szczeblu województwa,
- przygotowanie i zapewnienie działania wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- tworzenie i przygotowywanie do działań wojewódzkich jednostek organizacyjnych obrony cywilnej oraz nadzór nad tworzeniem i przygotowywaniem do działania powiatowych jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
- koordynacja przygotowania i organizowania ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze województwa,
- zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej,
- integracja sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno – epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych, do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji sutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska na obszarze województwa,
- opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej,
- kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych
- za) organizowanie i prowadzenie szkoleń ratowników odbywających służbę w obronie cywilnej,
- zb) nadzór nad przygotowywaniem i zapewnianiem niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
- zc) ustalanie zadań i kontrolowanie ich realizacji oraz koordynowanie przedsięwzięć obrony cywilnej wykonywanych przez szefów obrony cywilnej powiatów,
- zd) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie nadania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do wojewódzkich formacji obrony cywilnej,
- ze) opracowywanie zbiorczych informacji za województwo dotyczących realizacji zadań z zakresu obrony cywilnej,
- zf) uzgadnianie powiatowych planów ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
- zg) wyposażanie i utrzymywanie wojewódzkiego magazynu przeciwpowodziowego,
- zh) prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązków wojewody wynikających z ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
- zi) prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązków wojewody wynikających z ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, a zwłaszcza opracowywanie i coroczna aktualizacja wojewódzkiego Planu wprowadzenia ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie pomorskim;
- zj) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie osób i mienia;
- zk) uzgadnianie sporządzonych przez operatorów oraz przedsiębiorstwa energetyczne planów ograniczeń w dostawie ciepła, opracowanie i prowadzenie wojewódzkiej bazy danych o przedsiębiorcach dostarczających ciepło oraz organizacja dystrybucji upoważnień do zakupu paliw stałych w sytuacji wprowadzenia ograniczeń;
w zakresie planowania kryzysowego:
- opracowywanie i aktualizowanie Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- przygotowywanie, w oparciu o analizę zagrożeń w poszczególnych powiatach, zaleceń wojewody do Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego,
- opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wojewodzie Powiatowych Planów Zarządzania Kryzysowego,
- gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących infrastruktury krytycznej zlokalizowanej na terenie województwa,
- planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego,
- sporządzanie i aktualizowanie raportu cząstkowego o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego na potrzeby Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w reagowaniu na sytuacje kryzysowe,
- opracowywanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych,
- sporządzanie i aktualizowanie wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii chorób zakaźnych,
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
- realizowanie zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w rolnictwie oraz w infrastrukturze komunalnej,
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- przygotowanie działań związanych z wykazem przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
- sprawowania nadzoru nad działalnością straży gminnych (miejskich);
- rozpatrywanie zażaleń na niewniesienie przez straż gminną (miejską) wniosków o ukaranie do sądu, złożonych przez osoby zawiadamiające o wykroczeniu nie będące pokrzywdzonymi;
- realizowanie rządowych programów poprawy bezpieczeństwa;
- realizowanie zadań z zakresu ratownictwa wodnego wynikających z ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych;
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o działaniach antyterrorystycznych;
- wydawanie aktów prawa miejscowego związanych z korzystaniem i ograniczaniem korzystania z wód w sytuacjach stanów nadzwyczajnych, w tym klęsk żywiołowych,
- ustanawianie i znoszenie terenów ochrony bezpośredniej i pośredniej w drodze aktu prawa miejscowego, w tym wskazywanie obowiązków przy ustanawianiu takiego terenu,
- ustanawianie obszarów ochronnych w drodze aktu prawa miejscowego, w tym wskazywanie ograniczeń dotyczących użytkowania gruntów oraz korzystania z wód,
- uzgadnianie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
- uzgadnianie decyzji wydanych przez Wody Polskie w zakresie obniżenia piętrzenia wody lub opróżnienia zbiornika,
- uzgadnianie decyzji wydanych przez Wody Polskie w sprawie rozstrzygnięć w zakresie wykonywania urządzeń melioracji wodnych,
- współdziałanie z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w zakresie opracowywania Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- uzgadnianie z Wodami Polskimi programów planowanych inwestycji w gospodarce wodnej,
- na wniosek Wód Polskich, przyjmowanie w drodze aktu prawa miejscowego, planu utrzymania wód,
- wydawanie decyzji w sprawie przeniesienia własności urządzeń wodnych na rzecz właściciela wód, w przypadku wygaśnięcia lub cofnięcia pozwolenia wodnoprawnego,
- nadzór nad działalnością Związków Spółek Wodnych,
- ustalanie, w drodze decyzji, wysokości odszkodowania przy roszczeniach poszkodowanego – poza szkodami będącymi następstwem wykonywania pozwolenia wodnoprawnego albo dokonania zgłoszenia wodnoprawnego,
- ustanawianie i znoszenie obwodów rybackich w drodze aktu prawa miejscowego,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, w zakresie dokonywania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowywania planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego z zakresu ochrony środowiska wydawanych przez organy administracji niezespolonej, w ramach uzgadniania tych aktów przez wojewodę oraz rozpatrywanie spraw skargowo wnioskowych z zakresu ochrony środowiska,
- zorganizowanie i koordynowanie ćwiczeń oraz treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
- współpraca z organami zespolonej administracji rządowej oraz administracji niezespolonej prowadzącymi na terenie województwa działalność w obszarze wsi i rolnictwa, organami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zajmującymi się całokształtem spraw związanych z rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich,
- prowadzenie działalności popularyzacyjnej w zakresie bezpieczeństwa powszechnego,
- prowadzenie bazy danych organizacji pozarządowych województwa mogących uczestniczyć w reagowaniu na sytuacje kryzysowe,
- realizowanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania województwa do okresu zimowego,
- prowadzenie spraw związanych z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, erozji brzegu morskiego lub przeciwdziałaniem tym zdarzeniom,
- opracowanie i aktualizacja wojewódzkiego planu ratowania zwierząt zaolejonych,
- współpraca z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania odpadami,
- prowadzenie spraw określonych w kompetencji wojewody w zakresie wynikającym z postanowień ustawy Prawo Atomowe,
- uzgadnianie planów ochrony portów morskich;
w zakresie działalności Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
- gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze województwa, monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze województwa,
- dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa,
- zapewnienie funkcjonowania Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac,
- realizacja zadań stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa,
- planowanie użycia pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań określonych w ustawie o zarządzaniu kryzysowym,
- zarządzanie infrastrukturą informatyczną Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Biuro Wojewody w tym zakresie;
- realizowanie zadań wynikających z ustawy Prawo o zgromadzeniach w zakresie:
- postępowania uproszczonego,
- zgromadzeń cyklicznych;
- współpraca z Biurem Logistyki w zakresie nadzoru nad monitoringiem budynku,
- opracowanie i bieżąca aktualizacja procedur działania w systemie zarządzania kryzysowego,
- prowadzenie i nadzorowanie wykorzystania Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR) przez administrację publiczną województwa pomorskiego do ewidencjonowania zdarzeń z obszaru odpowiedzialności,
- prowadzenie bazy danych o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo, życie i zdrowie ludzi,
- pełnienie funkcji lokalnego administratora systemu (LAS) Pem-HEART SNPI OPAL,
- zarządzanie infrastrukturą informatyczną wydziału na potrzeby obronności państwa, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, współpraca z Wojewódzką Inspekcją Weterynaryjną, Lasami Państwowymi, Polskim Związkiem Łowieckim i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
w zakresie systemu powiadamiania ratunkowego:
- obsługa zgłoszeń alarmowych, z wyłączeniem systemów sygnalizacji pożarowej, o których mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, w tym:
- odbiór zgłoszeń alarmowych,
- powiązanie zgłoszeń alarmowych z danymi teleadresowymi miejsca zgłoszenia oraz jego pozycją geograficzną,
- wybór odpowiedniej grupy podmiotów, do której są skierowane zgromadzone dane o zgłoszeniu alarmowym,
- przekazywanie, gdy zachodzi taka potrzeba, zgromadzonych danych drogą elektroniczną z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, a w uzasadnionych przypadkach - wraz z przekierowaniem połączeń telefonicznych zgodnie z kwalifikacją zgłoszeń do podmiotów ratowniczych,
- wymiana danych o zgłoszeniach alarmowych przetwarzanych w systemie teleinformatycznym z podmiotami ratowniczymi lub podmiotami pomocniczymi,
- wprowadzanie do systemu teleinformatycznego, i ewidencjonowanie w tym systemie danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrań rozmów telefonicznych obejmujących całość zgłoszenia alarmowego, danych osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania zgłoszenia, pozycji geograficznych, informacji o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz skróconego opisu zdarzenia;
- wykonywanie analiz związanych z funkcjonowaniem systemu na obszarze obsługiwanym przez centrum oraz tworzenie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych,
- współpraca oraz wymiana informacji z centrami zarządzania kryzysowego,
- wymiana informacji i danych, z wyłączeniem danych osobowych i nagrań rozmów telefonicznych, z podmiotami ratowniczymi, na potrzeby analiz,
- podejmowanie działań mających na celu przekazanie informacji o zgłoszeniach do podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska, których numery telefoniczne nie są obsługiwane w ramach systemu.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.